Guide: Så här syns du i toppen på Google

När man har en hemsida är det viktigt att man finns med i Googles sökresultat på de nyckelord som man har valt för sin sida. Eftersom sökarna sällan läser mer än de två första sidorna i Googles sökresultat är det viktigt att hamna i toppen på Google då potentiella kunder söker efter dina tjänster och produkter.

Vi på Agenci har sammanställt en guide som hjälper dig att hamna högt upp i sökresultatet hos Google. Målsättningen är att hamna på första sidan i sökresultatet vilket kommer öka antalet besökare på din hemsida. Det optimala resultatet är att hamna bland de tre första i listan, vilket bidrar till att mångdubbla dina besökare.

Hitta rätt nyckelorden att synas på

Nyckelord är A och O då man arbetar med sökmotoroptimering. Nyckelord är detsamma som de ord som sökarna söker på då de ska hitta ett företag som kan erbjuda en tjänst eller en produkt. Om en sökare som är bosatt i Stockholm ska måla sitt hus så kommer denne sannolikt att söka på ”Målare Stockholm” i Google. Om man då är en målare i Stockholm så vill man att ens sida ska komma upp i sökresultatet då någon söker på ens nyckelord.

Konkurrensen kring nyckelord kan vara mycket hård vilket innebär att man kan behöva variera nyckelorden något och kanske även vara mer specifik. Just exemplet ovan kommer sannolikt att ge många sidor i listan då det finns många målare i Stockholm. Då kan man istället använda nyckelord som ”Målare Södermalm” för att enklare kunna nå ut till sina lokala kunder.